Monday, August 3, 2009

H1N1 bole hidup hingga 8 jam atas permukaan objek.


risaunya H1N1 ni.. hmmmm adikku intan yang study kat UTP dah ade kat rumah. seminggu tutup sebab H1N1..

pagi tadi, ofismate fir bagitau yang virus h1n1 tu bole btahan 7-8 jam.. jadi aku search lah. kredit to http://h1n1.moh.gov.my/SoalanLazim.php

korang bace la ek.. sini aku paste sikit yang mane penting..

23.Berapa lama virus ini boleh hidup di atas permukaan objek? (seperti buku dan tombol pintu)?
Kajian menunjukkan virus influenza boleh bertahan pada permukaan objek dan menjangkiti orang antara tempoh 2 hingga ke 8 jam.

24.Apa yang boleh memusnahkan virus influenza?

Virus influenza boleh dimusnahkan dengan kepanasan [75-100°C]. Selain itu, bahan kimi pemusnah kuman, termasuk klorin, hirogen peroksida, bahan cuci (sabun), iodophors (antiseptik berasaskan iodin), dan alkohol adalah berkesan terhadap virus influenza, jika digunakan dengan sukatan dan tempoh masa yang betul. Sebagai contoh, bahan pengelap atau jel beralkohol boleh digunakan untuk membersihkan tangan. Jel ini perlu digosok pada tangan sehingga ia kering.

em. kena basuh tangan selalu. takut kita terpegang pintu ke benda2 yang dah ade virus tu.. takut nya. tah bile la sume ni akan berakhir :-S


6 comments:

Riezal said...

ermm takut sebenarnya.. ni pn demam flu dgn adik kat rumah 2 hari berkurung makan ubat.. adeh.. ari ni nampak cam beransur pulih.. yang penting kena pakai mask mun-e..

faizah said...

ramai yang demam sekarang ni. takot je

ReD said...

kite tgk klinik skrg ni PENUH!
spanjang ms ade j org...pdhal sbelum ni klinik tu mcm dh nk bankrup j..hikhik
ye la.. risau punye psal..

ayinn said...

huhu,..

yap risau gk neh,..

info yg bagus,..

thx ya!!!

mun-e said...

same2 la kite sume mjaga kesihatan kite ya! rajin2 doa~

mun-e said...

di samping tu, ingt2kan selalu kat keluarga ngan kawan2.. hehehe